Het veelbesproken gevolg van gebruik van moderne benzine (E10 maar ook E5) met resp. 10% en 5% bio ethanol. Ethanol breekt snel af, waardoor de brandstof octaan / cetaan verliest. Dit kan leiden tot kloppen, pingelen en een slecht startende motor. Ook tast ethanol rubber aan, denk aan pakkingen slangen en afdichtingen. Daarnaast zorgt ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Het vervuilt de tank en het brandstofsysteem met gomresten, wat leidt tot verstopte filters, injectoren en carburateurs. Ethanol is ook hygroscopisch, d.w.z. het neemt water op. In combinatie met water is Ethanol heel corrosief, een ideaal oxiderend middel, wat tot corrosie zal leiden van bv metalen benzinetanks. Door de opname van water treedt er tevens een chemisch proces in werking, waardoor de brandstof wordt ‘gescheiden’ in de ‘onderdelen’ die moderne brandstoffen bevatten (esters en koolwaterstof derivaten). Hierdoor is de benzine ook minder lang houdbaar; met als gevolg problemen bij stilstanden langer dan 2 maanden, en zeker bij vochtig weer. Om al deze negatieve effecten van ethanol het hoofd te bieden zijn er oplossingen: de ethanolkillers Bactofin en Labracin. Deze additieven bestrijden niet alleen ethanol, ze verhogen tevens het octaangetal. De additieven zijn ook nog eens loodvervanger, wat dus een 3 in 1 oplossing kan zijn voor veel klassieke auto’s. Beslist noodzakelijk voor:
- alle 2-en 4 takt motoren
- motorfietsen in winterstop
- bootmotoren
- noodstroom aggregaten (verhuur; brandweer etc)
- oldtimers en youngtimers
- alle voertuigen die seizoens inzet kennen
- kettingzagen
- gazonmaaiers/bosmaaiers
Doseeradvies: 1 op 1000 (250ml is voldoende voor 250 liter benzine)